door Webredactie | jul 14, 2022 | VNG Utrecht Nieuws
Na de gemeenteraadsverkiezingen van maart jl. is in het bestuur van de VNG Utrecht een vacature voor een wethouder ontstaan. Daarom zijn we op zoek naar een nieuw bestuurslid. Wij zoeken een wethouder die bereid is zich met enthousiasme en betrokkenheid in te zetten.
Profiel van de kandidaat
Aan de kandidaatstelling is een aantal voorwaarden verbonden:
- Hij of zij is in de gelegenheid de bestuursvergaderingen (5 of 6 per jaar, op vrijdagen op wisselende locaties in de provincie) en het Voor- en Najaarscongres van de VNG afdeling Utrecht (op vrijdagochtenden) bij te wonen.
- Hij of zij wil enthousiast meewerken aan de uiteenlopende activiteiten van de vereniging. Dat gaat van nadenken over de inhoud, tot meewerken aan de voorbereiding en de uitvoering, en daarmee een actieve bijdrage leveren aan de activiteiten van onze vereniging.
- Hij of zij heeft een duidelijke visie op de uitvoering van de kerntaken van de vereniging.
- Hij of zij heeft een voor het bestuur relevant netwerk.
Selectiecriteria
Het bestuur streeft voor wat betreft zijn samenstelling naar een goede verdeling over gemeenten, politieke partijen, geslacht, leeftijd en spreiding over de provincie. Het is statutair bepaald dat uit eenzelfde gemeente niet meer dan één persoon in het bestuur zitting heeft. Belangstellenden uit de gemeenten De Ronde Venen, Renswoude, Utrecht, Amersfoort, Woerden, Soest, Bunschoten, Rhenen en Houten hoeven dus niet te reageren.
Taken en bestuur van de VNG Utrecht
De VNG Utrecht maakt enerzijds statutair onderdeel uit van de landelijke VNG, maar is anderzijds al meer dan 100 jaar een samenwerkingsverband van alle gemeenten in de provincie Utrecht.
De VNG Utrecht is een netwerkorganisatie en vervult drie hoofdtaken: het verschaffen van informatie aan de leden, het vervullen van een platformfunctie en het behartigen van de belangen van de leden. De VNG Utrecht vervult mede daardoor in onze provincie een belangrijke ontmoetings- en netwerkfunctie. Het bestuur heeft voor de activiteiten van de vereniging de volgende kernbegrippen (de drie i’s) benoemd: informatie, inspiratie en interactie.
Het bestuur van de VNG Utrecht bestaat uit maximaal 10 leden. Het bestuur wordt ondersteund door het secretariaat, dat bestaat uit twee personen, te weten Pim Bannink (ambtelijk secretaris) en Ine van Maaren (medewerker secretariaat). Voorts heeft de afdeling een webredacteur (Eric Harms).
Procedure
Reageren op deze vacature kan tot uiterlijk 1 september 2022. De sollicitatiecommissie zal een aantal belangstellenden uitnodigen voor een gesprek. Het is de bedoeling tijdens de bestuursvergadering van 9 september het besluit te nemen welke kandidaat voor benoeming tot bestuurslid voorgedragen zal worden.
De Algemene Ledenvergadering zal tijdens het Najaarscongres in Baarn op 18 november 2022 de nieuwe bestuursleden (waaronder ook wethouder Rachel Streefland uit Utrecht en wethouder Micheline Paffen-Zeenni uit Amersfoort) benoemen.
Reageren
Wanneer u belangstelling hebt voor deze bestuursfunctie, dan verzoeken wij u uw brief met motivering en c.v. uiterlijk 1 september a.s. te sturen aan p.bannink@vngutrecht.nl
door Webredactie | jul 12, 2022 | VNG Utrecht Nieuws
De gemeenten Amersfoort en Utrecht hebben hun kandidaten voorgesteld voor benoeming in het bestuur van de VNG Utrecht. De Algemene Ledenvergadering kan zich hier tijdens het Najaarscongres van 18 november aanstaande over uitspreken.

Rachel Streefland
De gemeente Utrecht heeft wethouder Rachel Streefland voorgedragen. Zij is sinds januari 2022 wethouder en verantwoordelijk voor de portefeuilles Asiel en integratie, Maatschappelijke Opvang en Beschermd Wonen, Samen voor Overvecht, Erfgoed (inclusief werven), Personeel en Organisatie en de wijk Overvecht. In het bestuur volgt Rachel Streefland Kees Diepeveen op.

Micheline Paffen
Namens Amersfoort wordt wethouder Micheline Paffen-Zeenni voorgedragen voor het bestuur van de VNG Utrecht. Zij nam sinds 2002 zitting in de gemeenteraad van Amersfoort en was daar fractievoorzitter van het CDA. Zij is begin juli geïnstalleerd als wethouder en is onder andere verantwoordelijk voor Wmo, wijkteams en sociale basisinfrastructuur, volksgezondheid, diversiteit en toegankelijkheid, interbestuurlijke samenwerking, gemeentelijke organisatie en het nieuwe stadhuis. In het bestuur van de VNG Utrecht is zij de opvolger van Cees van Eijk.
De Algemene Ledenvergadering zal tijdens het Najaarscongres van 18 november aanstaande worden gevraagd of zij kan instemmen met de voordrachten.
door Webredactie | jun 29, 2022 | VNG Utrecht Nieuws
Zoals bekend is de kandidaatstelling voor leden van de landelijke adviescommissies van de VNG in de laatste fase. Formeel kan dat tot 1 juli, met wat soepele speelruimte voor gemeenten waar nog geen college is gevormd. Ná de sluiting van deze kandidaatstelling worden onder andere de provinciale afdelingen in de gelegenheid gesteld een aanbeveling uit te brengen richting de Voordrachtcommissie. Zo ook de VNG Utrecht.
Diverse bestuurders uit de gemeenten in onze provincie hebben laten weten dat ze kandidaat zijn voor een commissie, of overwegen zich kandidaat te stellen. Hoeveel kandidaten er uit onze 26 gemeenten uiteindelijk zullen zijn, weten we nog niet. De provinciale afdeling krijgt alleen de namen door van de kandidaten, niet de eventuele aangeven motivaties of andere relevante informatie. Aanbevelingen van de provinciale afdelingen worden – naast allerlei andere criteria – serieus meegewogen door de Voordrachtcommissie in hun voorstel.
Voor de VNG Utrecht is het ingewikkeld om aanbevelingen te verstrekken als we niet voldoende weten over de kandidaten. Bovendien gaan we ervan uit dat ál ‘onze’ kandidaten uitermate geschikt zijn, waarmee we dan dus in feite voor iedereen een vergelijkbare positieve aanbeveling zouden kunnen afgeven.
Terugkoppeling
Als kandidaten een serieuze beargumenteerde aanbeveling op prijs stellen, is het verzoek ons te informeren. Daarbij is het belangrijk dat wij meer weten over de motivatie en specifieke deskundigheid en/of ervaring die van toegevoegde waarde is bij het lidmaatschap van de beoogde commissie. Daarnaast vragen wij nadrukkelijk aan kandidaten op welke wijze zij – wanneer zij eenmaal lid zijn van een adviescommissie – van plan zijn informatie op te halen bij en een terugkoppeling te geven aan hun ‘achterban’. Een goed commissielid wordt namelijk geacht vanuit een breed netwerk te komen tot een goeie inbreng in de commissie.
De aanbevelingen vanuit de VNG Utrecht worden op basis van de inbreng van de kandidaten voorbereid door de ambtelijk secretaris en vastgesteld door het bestuur van de afdeling (voor zover de leden hiervan niet zelf kandidaat zijn).
Als u kandidaat bent en graag een aanbeveling zou willen van de VNG Utrecht kunt ons dit laten weten vóór 31 juli via p.bannink@vngutrecht.nl.
door Webredactie | jun 17, 2022 | Terugblik, VNG Utrecht Nieuws
Prachtig weer, een schitterende locatie maar bovenal een boeiend programma. Het waren ingrediënten die het Voorjaarscongres 2022 van de VNG Utrecht in de gemeente De Ronde Venen tot een succes maakten. De bijeenkomst stond in het teken van de nieuwe bestuurscultuur die nodig is om de relatie met de samenleving te herstellen. Elkaar weer leren begrijpen blijkt een belangrijke voorwaarde voor herstel. Immers: “Begrijpen is vertrouwen.”

Ontvangst bij Wander Island in Vinkeveen.
De deelnemers aan het voorjaarscongres werden bij aanvang van harte welkom geheten door Maarten Divendal, burgemeester van gastgemeente De Ronde Venen en voorzitter van de VNG Utrecht. Dat gebeurde op het buitenterras van congreslocatie Wander Island in Vinkeveen. Geheel conform de nieuwe bestuurscultuur, zo schertste hij. “Maximaal transparant en niet in achterafzaaltjes.”
Na de Algemene Ledenvergadering van de VNG Utrecht (klik hier voor het verslag) was het woord aan Luuk Heijlman, hoofd concernstaf van de VNG, die sprak over Haagse actualiteiten en vooruitblikte op de ALV van de VNG van woensdag 29 juni. Financiën blijkt opnieuw het belangrijkste thema in het overleg met bewindslieden. Heijlman: “Het kabinet wil de komende jaren veel meer uitgeven en dus gaat het accres ook fors omhoog. Dat betekent dat in de jaren tot en met 2025 gemeenten zekerheid hebben over de extra inkomsten uit het Gemeentefonds. Maar 2026 is een ander verhaal. Dan knalt de herverdelingskorting er in een keer in en hebben we echt een probleem. Want je kunt niet investeren met een enkeljarige financiering. Dat proberen we het kabinet duidelijk te maken, maar dat kost moeite omdat het rijk met een financieringsstructuur werkt. Een aantal ministers snapt ons probleem en probeert tot een oplossing te komen. Die broedende kip willen we op dit moment niet storen. Duidelijk is dat als die oplossing niet gevonden wordt, we ook geen structurele afspraken kunnen maken, bijvoorbeeld over klimaat of vluchtelingen. We hopen dat dat gesprek niet gevoerd hoeft te worden.”
Stoppen met ruzie maken
Burgemeester Iris Meerts van Wijk bij Duurstede vroeg zich af of de toon in het overleg wellicht anders kan. “Moeten we niet stoppen met ruzie maken?” Heijlman is daar helemaal mee eens. “Tegelijkertijd geldt dat we als gemeenten zonder geld niet kunnen betekenen. Er zijn grenzen aan wat onze financiële mogelijkheden. Wat ons stoort is dat men aan die grenzen morrelt. Daaruit blijkt een gebrek aan respect voor een medeoverheid.”
Wethouder Hugo Prakke van Baarn stelde de vraag of er nog iets te doen valt aan de herverdeling van het Gemeentefonds. Baarn is een van de gemeenten die grote nadelen ondervindt van die operatie. Daar lijkt volgende Heijlman de race helaas al gelopen. “Het is wet geworden. Dan heeft boos worden geen zin meer. We zijn in gesprek met BZK over de problemen. Maar een eventuele oplossing is alleen langs zachte lijn te vinden.”
Tot slot vroeg Heijlman nog aandacht voor de zoektocht naar nieuwe leden voor de commissies en het bestuur van de VNG. Maarten Divendal zei dat de VNG Utrecht Utrechtse kandidaten van harte zal ondersteunen, zij het onder voorwaarden. “We willen dat mensen als ze eenmaal zijn verkozen ook terugkoppeling geven naar het provinciaal niveau en dat ze ook meenemen wat er leeft in provinciale afdeling. Wie dat belooft, kan op onze steun rekenen.”

Margriet Oostveen
Vertrouwen vereist begrip
Na de pauze was het thema aan de orde: ‘Besturen mét de samenleving’, Bouwstenen voor een nieuwe bestuurscultuur’.
Als redacteur/columnist van de Volkskrant schrijft Margriet Oostveen regelmatig over dit thema in de zogeheten ‘verslaggeverscolumn’. Aan de hand van diverse voorbeelden legde zij de vinger op zere plekken in de omgang tussen inwoners en bestuurders. Zo werd in Oss uit oogpunt van transparante een glazen raadszaal gebouwd, waar bestuurders zich vervolgens enorm kwetsbaar in voelden. Reden om rond de raadszaal een grote hoeveelheid betonnen palen te plaatsen. “Het streven was om toegankelijk over te komen, maar in de praktijk sloot men zich onder het mom van veiligheid juist steeds meer van de bewoners af.”
Nederweert kwam met een betrokkenheidsambtenaar en in Utrecht was er de wijkwinkel om de drempel tussen bestuur en lokale samenleving te verlagen. Dat leidde tot wisselend succes. Voornaamste reden dat het soms fout gaat, is volgens Oostveen gelegen in het feit dat er steeds meer hoogopgeleide begeleiders en bestuurders bijkomen die de lager opgeleide doelgroep of bewoners niet meer begrijpen. En vice versa. “Ze leven allebei in verschillende werelden. En dat leidt tot heel veel argwaan over en weer. Dat merk ik als journalist en dat zal voor jullie niet heel anders zijn.”
Daar ligt volgens Oostveen dan ook de belangrijkste uitdaging om tot vernieuwing van de bestuurscultuur: probeer te begrijpen dat de realiteit voor een inwoner heel anders kan zijn dan hoe een bestuurder of ambtenaar die ervaart. Een loket voor inwoners waar zij met al hun problemen terecht kunnen en waar ook direct met het oplossen ervan worden begonnen is een goede eerste stap. “Begrijpen is vertrouwen. Dus ik zou daar toch maar eens werk van gaan maken.”

Albertine van Vliet
Overheid gericht op mensen
Tweede spreker was Albertine van Vliet, waarnemend dijkgraaf van het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht, met ruime ervaring in het binnenlands bestuur. Zo was zij dijkgraaf van het Waterschap Veluwe, burgemeester van Amersfoort en waarnemend burgemeester in een aantal gemeenten.
Zij wees op de boodschap van Kim Putters in het essay ‘De Menselijke Staat’, dat hij schreef bij zijn afscheid als directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). Putters stelt daarin onder andere dat het perspectief van burgers nadrukkelijker moet terugkomen in beleid. “Nederland heeft een overheid nodig die laat zien dat ze er voor mensen is.” Daarvoor is het met name nodig dat de overheid zijn aannames over wat burgers wel en niet kunnen realistischer moet maken, en meer rekening moet houden met het dagelijks leven van mensen.
“Er is dringend kennis en inzicht nodig in hoe het echt met mensen gaat, hoe zij de toekomst tegemoet zien en wat het effect van overheidsbeleid is op hun leven. Alleen op die manier kunnen we ervoor zorgen dat mensen volwaardig en zinvol mee kunnen doen aan de samenleving en niet afhaken. Bovendien zullen mensen door passend en effectief beleid, en een betrouwbare overheid, zich meer gerepresenteerd voelen bij (politieke) keuzes en meer vertrouwen krijgen in de overheid. Met een overheid die draagvlak heeft in de bevolking en vertrouwd wordt omdat die overheid rechtvaardig is en levert, kunnen we werken aan de maatschappelijke uitdagingen waar Nederland de komende jaren voor staat.”
Putters pleit er ook voor om duidelijk te zijn over wat mensen van de overheid kunnen verwachten, en andersom, en wie welke rol wanneer heeft en waarop kan terugvallen als het even tegen zit: een sociaal contract kortom. Van Vliet is er groot voorstander van. “Een zeer terechte oproep. Kijk als raad en als gemeente of je kunt geven waar de mensen echt om vragen. Praat niet over ze, maar doe het samen. Niet teveel schrijven, niet teveel nieuw beleid maken. Maar ga met je inwoners praten. Daar zou je het mee moeten doen.
Levendig debat
De twee bijdragen leidden tot een levendig debat met de deelnemers. Zo wees een van de aanwezigen erop dat het dilemma vooral ontstaat door de botsing tussen de systeemwereld, waarin bestuurders verkeren en ingewikkelde vraagstukken moeten worden opgelost en de leefwereld van de inwoners. “En het moet gezegd: vanuit de systeemwereld hebben we het wel heel erg ingewikkeld gemaakt allemaal. En dat gaat ten koste van de leefwereld. Het zou fijn zijn als we geholpen worden om die aansluiting weer te vinden, zeg ik ook richting de media.”
Een andere deelnemer wees op de rol die juist gemeenten kunnen spelen om die aansluiting te vinden. “Praat niet alleen over maar vooral ook met je inwoners. Vraag het ze gewoon: ‘Als u vindt dat regels op de verkeerde wijze van bovenaf opgelegd worden, voedt ons dan van onderaf met argumenten, uitdagingen en problemen, zodat we daarmee naar regio, provincie of rijk kunnen. Je kunt zeker als kleinere gemeente veel meer samen met je inwoners te regelen.”
De toeslagenaffaire heeft ook een grote impact gehad, merkte iemand anders op. “Ikzelf wil bijvoorbeeld niet voor zo’n overheid werken. Een overheid die mensen voortdurend in de wielen rijdt en klem zet. Ik vond dat hartverscheurend. En ondertussen zit je er zelf machteloos bij. Dit moeten we echt fixen. Maar dat is meteen ook het mooie van de gemeenten. Wij hebben met elkaar de dure plicht om als eerste overheid voor onze mensen te gaan staan.”
Een deelnemer had een VMBO-school bezocht, waar zich een jongere had gemeld die in een jaar jeugdzorg met acht begeleiders te maken kreeg. “Dit soort problemen speelt in alle gemeenten. We zijn de weg een beetje kwijtgeraakt. Hoe kunnen we jongeren die ons nodig hebben de steun geven die ze nodig hebben, zonder in systemen, structuren en regelingen terug te vallen? Dat gesprek heeft me diep geraakt. Daar moeten we echt iets mee.”

Cees van Eijk
Samen bouwen aan vertrouwen
Gespreksleider Divendal riep de titels van een aantal coalitieakkoorden in herinnering. “De termen samen, bouwen, vertrouwen en betrouwbaar komen daarin het meeste terug. Maar hoe krijg je dat vooral elkaar?”
Cees van Eijk antwoordde dat Amersfoort daartoe regelmatig stadsgesprekken is aangegaan. “Het opvallende is dat we dan veelal geen nieuwe maar al bekende mensen aanspreken. Dat leidt tot diepgang en een integrale maar wel scherpe blik op de problematiek. De politici die bij die gesprekken aanwezig zijn uitermate enthousiast. Terwijl de ambtenaren juist van mening zijn dat het te vaak over kleine zaken gaat in plaats van over de grote lijn. Het zijn twee belevingen van hetzelfde. Hoe breng je dat samen?”
Misschien hebben de communicatiemensen van gemeenten daar wel een rol in. “Zij zijn veel tijd kwijt met het uit de wind houden van gemeentebestuurders. Maar juist hierin zijn zij belangrijk. Het gaat namelijk vaak over hetzelfde: mensen begrijpen het niet. Als je het uitlegt vaak wel.”
Van Vliet: “Duidelijke keuzes maken en mensen daarin meenemen is ook belangrijk. Misschien ook eens een beleidsarme collegeperiode invoeren. Focus en keuze: zorg dat je niet alles probeert te doen. Putters zegt daarover: vorm een gemeenschap, ook met mensen die je niet kent. En dat begint bij de gemeente.”
De coronacrisis heeft wat betreft voldoende lesstof geboden. “Hoe kom je in gesprek met mensen die er totaal anders over denken dan jij. Ook zij willen serieus worden genomen. Dat hebben we heel veel kunnen oefenen de laatste jaren.”
Ambtenaar is belangrijk
Vanuit de zaal merkte iemand op dat ook het perspectief van de ambtenaar niet vergeten moet worden. Zo werd de instroom van gevluchte Oekraïners vooral opgepakt als een bureaucratisch en digitaal ingericht proces. “Maar onze ambtenaren wilden dat helemaal niet. Die wilden de mensen juist zien. Laten we onze mensen dus vooral ook vanuit passie hun werk doen.”
In Soest is juist zwaar ingezet op zoveel mogelijk samenwerken, ook en misschien wel juist in de politieke arena, vertelt griffier Marcella van Esterik. “Vooraf had de raad zich ten doel gesteld om elkaar niet de tent uit te vechten maar samen met de inwoners op te trekken en tot nieuwe plannen te komen. Het gevolg: we hebben een breed gedragen coalitieakkoord, waarvan zelfs partijen die niet tot de coalitie behoren besloten hun handtekening eronder te zetten.”
Van Vliet: “We moeten terug naar de menselijke maat en verbinding proberen te leggen tussen systeem- en leefwereld. En ik voeg daaraan toe: koester de bureaucratie. Want ambtenaren zouden die verbinding heel goed kunnen leggen. De betrouwbare overheid wordt mede gevormd door onze ambtenaren. Geef ze dan ook het vertrouwen.
Gerrit Spelt, wethouder van Lopik, net begonnen aan zijn vijfde termijn, voegde daaraan toe twee tegels boven zijn bureau te hebben hangen. “Op de ene staat: de gemeente heeft inwoners, de McDonalds heeft burgers. En op de andere staat: het is niet voor niets dat beleid met dezelfde letters wordt geschreven als debiel. Als we het niet meer weten zoeken we een uitvlucht in beleid. Terwijl aan de andere kant ook eindeloos participeren een uiting kan zijn van besluiteloosheid. Mijn stelling: doe gewoon wat goed is voor je inwoners.”

Koos Janssen
Iedereen bereiken
Burgemeester Koos Janssen wees erop dat zijn liefde voor mensen verklaart waarom hij met zoveel passie zijn werk doet. “Maar dat hoef ik niet te vertellen, dat moeten mensen ervaren. Zij zitten niet op mijn woorden te wachten, maar op gedrag. Dat zie ik als onze opgave: wij willen onze inwoners kracht, nabijheid en vertrouwen laten ervaren. Daar kunnen mensen ons als gemeente ook op aanspreken. We willen iedereen bereiken en ik gun ook iedereen de ervaring dat hij of zij bereikt is. Dat de ervaring is bij onze inwoners dat zij ertoe doen. Niet zozeer dat een belang gediend is, maar dat er bij ons alleen een gedeeld verlangen is naar een goed leven. Goed leven betekent voor een mens dat hij het vorm kan geven op de wijze die hij wil. Daar hebben we als gemeenten een belangrijke rol in te vervullen.”
En zo kwam er een einde aan een inspirerende bijeenkomst. Dagvoorzitter Divendal: “Hier en daar was het een somber verhaal, maar het geeft in ieder geval helder aan waar voor ons allen de opgave ligt. Ik roep de woorden die eerder werden uitgesproken in herinnering: laten we proberen om voor een inwoner per dag van betekenis te zijn. Dat zie ik als een mooie uitdaging.”
door Webredactie | jun 16, 2022 | VNG Utrecht Nieuws
Gedeputeerde Staten hebben dit jaar het Uitvoeringsprogramma Invasieve Exoten Utrecht
2022 – 2026 vastgesteld en in uitvoering genomen. Invasieve exoten zoals bijvoorbeeld moeraslantaarn, reuzenberenklauw en reuzenbalsemien vormen een grote bedreiging voor de Europese biodiversiteit. De inzet vanuit gemeenten in de gezamenlijk beheersing/bestrijding ervan is enorm belangrijk.
Het Uitvoeringsprogramma Invasieve Exoten Utrecht 2022 – 2026, dat inmiddels ook met Provinciale Staten is besproken, geeft het actuele inzicht in: ligging, kenmerken, beheer- en bestrijdingsmethoden inclusief bijkomende kosten. Het uitvoeringsprogramma spreekt een gezamenlijke (met o.a. gemeenten) ambitie en verantwoordelijkheid uit. De verantwoordelijke partijen werken gecoördineerd en (kosten)efficiënt samen aan de beheersing en bestrijding van invasieve exoten in Utrecht. Dit loopt via bijvoorbeeld samenwerkingsprojecten, waarbij de noodzakelijke continuïteit wordt geborgd. Ook is er een subsidieregeling.
Achtergrond
Invasieve exoten vormen een grote bedreiging voor de Europese biodiversiteit doordat ze inheemse soorten kunnen verdringen of zelfs doen uitsterven. Ecosystemen kunnen veranderen en ecosysteemdiensten kunnen worden aangetast. Als een invasieve exoot eenmaal in de natuur gevestigd is, zijn vaak aanzienlijke uitgaven nodig om de schade te herstellen en de invasieve exoot te verwijderen of beheersen om verdere verspreiding te voorkomen.
De bestrijding van invasieve exoten is een verplichting die rechtstreeks volgt uit Europese regelgeving. Het Rijk heeft, bij Ministeriële regeling, in 2018 de verantwoordelijkheid voor de bestrijding van het merendeel van de aangewezen invasieve exoten aan de provincies overgedragen. Na ervaring te hebben opgedaan via een pilotprogramma is er nu een nieuw uitvoeringsprogramma dat het accent veel meer dan voorheen op een gezamenlijke aanpak legt. Uit dit uitvoeringsprogramma spreekt een gezamenlijke ambitie en verantwoordelijkheid, de verantwoordelijke partijen werken gecoördineerd en efficiënt samen aan de beheersing en bestrijding van invasieve exoten in Utrecht. Dat doen we onder meer door: de kennis en stand van zaken op peil te houden en goed te monitoren, de uitvoering te verankeren in uitvoeringsafspraken, verantwoording te leggen waar die hoort, betrokken partijen te stimuleren eigen beleid te formuleren en subsidies te verstrekken. Er zal gewerkt worden met jaarlijkse werkprogramma’s.
Uitvoeringsprogramma
Het uitvoeringsprogramma is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met het provinciale Platform Invasieve Exoten dat een brede vertegenwoordiging kent van betrokken partners waaronder gemeenten.
Dit uitvoeringsprogramma richt zich op de lijst opgesteld door de Europese Unie (Unielijst), met een prioritaire aanpak van de 14 meest voorkomende soorten. Op advies van het provinciale Platform invasieve exoten zijn er door Provinciale Staten soorten toegevoegd, te weten: Aziatische duizendknopen, watercrassula en gestreepte Amerikaanse rivierkreeft. Voor de Aziatische duizendknopen is bovendien een verspreidingsverbod opgenomen in de Interim Omgevingsverordening provincie Utrecht.
In de toekomst kan er steeds sprake zijn van toevoeging van soorten aan de Unielijst met eventueel ook gevolgen voor het uitvoeringsprogramma (bijstelling).
- Neemt u bij vragen over bijvoorbeeld het formuleren van gemeentelijk beleid voor invasieve exoten, het verkennen van mogelijke samenwerkingsprojecten en subsidiemogelijkheden? Neem dan contact op via PlatformInvasieveExoten@provincie-utrecht.nl.
door Webredactie | jun 13, 2022 | Terugblik, VNG Utrecht Nieuws
De nieuwe colleges en gemeenteraden spelen een sleutelrol bij het realiseren van de huidige bouwopgave. Die boodschap had Bouwend Nederland voor wethouders en raadsleden die deelnamen aan de Masterclass Bouw & Infra.
De bijeenkomst, die op 13 juni werd gehouden in het Provinciehuis, was bedoeld om gemeentebestuurders en -politici bij te praten over de bouwopgave in de provincie. Het is de eerste in een reeks Masterclasses die in alle provincies georganiseerd wordt.
Om de bouwopgave te kunnen realiseren is nauwe samenwerking met de bouwsector uitermate belangrijk, zo bleek. Alleen alle alle betrokkenen – regering, provincie, waterschappen en de bouw- en infrasector – de handen ineen slaan, is het mogelijk om betaalbare huizen, goed bereikbare wijken en een duurzame leefomgeving te realiseren.
Samen doorbouwen
Voor de verkiezingen bepaalde Bouwend Nederland in ‘Samen doorbouwen aan Nederland’ duidelijke standpunten op het vlak van wonen, duurzaamheid en mobiliteit. Ook de meeste gemeentes hebben inmiddels hun plannen vastgelegd in college-akkoorden. Het is nu zaak samen het bouwproces te versnellen. Bouwend Nederland wil het begrip tussen overheden en de bouwwereld versterken. Zo gaan bouwers en gemeenten regelmatig om tafel tijdens gemeentelijke bouw en infra overleggen (GBIO). Beter onderling begrip verlaagt de drempel om stappen voorwaarts te maken.
Tijdens de Masterclass Infra & Bouw, praatte Bouwend Nederland, samen met de VNG Utrecht en de Provincie Utrecht, nieuwe raadsleden en wethouders bij en deelden sprekers en deelnemers hun visie en ideeën met elkaar. Bouwend Nederland-voorzitter Maxime Verhagen vroeg in dat kader onder andere aandacht voor eenduidige richtlijnen voor duurzaamheid. Het is goed om de lat hoog te leggen. Tegelijkertijd is het dan wel nodig om overal dezelfde eisen te stellen. Dat is de basis om de kosten te verlagen, complexiteit te verminderen en vooral de bouwsnelheid te verhogen, aldus Verhagen.
Doelgericht schakelen
Ook de provincie en waterschappen werken graag samen met gemeenten. Zo wil de provincie Utrecht helpen versnellen met het vinden van de juiste locaties en het delen van expertise. Kennisoverdracht en samenwerking helpen gemeenten doelgerichter schakelen. Met het oog op klimaatadaptief bouwen zijn de waterschappen een belangrijke partner. Water is een uitdaging in heel Nederland en sturend voor de woningbouw. Daar kunnen gemeenten niet omheen. Om de juiste bouwlocaties te selecteren, is het verstandig in een vroeg stadium te overleggen met waterschappen. Dat voorkomt vertraging en hoge kosten achteraf.