door Webredactie | nov 2, 2021 | VNG Utrecht Nieuws
Donderdag 10 februari 2022, vanaf 16.00 uur (eindtijd: 20.00 uur)
Kanaal30 te Utrecht
Na de gemeenteraadsverkiezingen van woensdag 16 maart 2022, is een nieuwe lichting politici en bestuurders aan zet. Hoe gaat u als bestuurder en ondernemer de uitdagingen aan waar we met elkaar voor staan? Bijvoorbeeld de nijpende situatie op de woningmarkt en het gebrek aan bouwlocaties. De toenemende filedruk en afnemende mobiliteit. De problemen met CO2 en stikstof. Maar ook: energietransitie, klimaatadaptatie, verduurzaming en circulariteit.
Wat wordt de ideale mix van rood, groen en blauw? Hoe creëren we het ideale woon-, werk-, leef- èn ondernemersklimaat, terwijl we de natuur en milieukwaliteit maximaal laten meeprofiteren? En wat is de rol van de bouw- en infrasector daarin? Zijn zij onze hoop in bange dagen? Kunt u bij hen terecht voor raad en daad of moet u na elk overleg opnieuw uw vingers tellen?
Bouwend Nederland, VNO-NCW provincie Utrecht en de VNG Utrecht bieden u een uitgelezen kans om daarover met elkaar het gesprek aan te gaan. Op donderdag 10 februari 2022, dus ruim voor de gemeenteraadsverkiezingen, krijgt u in congreslocatie Kanaal30 te Utrecht volop de gelegenheid om met collega-bestuurders, bouw- en infrabedrijven uit de Utrechtse regio standpunten en argumenten uit te wisselen. Wij geven u alle ruimte om kennis te nemen van, maar zeker ook begrip te kweken voor elkaars posities.
Binnenkort kunt u zich inschrijven voor deze unieke bijeenkomst (met buffet). Maar u kunt nu al de datum in uw agenda vastleggen: donderdag 10 februari 2022 in Kanaal30 te Utrecht. Wij verwelkomen u vanaf 16.00 uur (eindtijd: 20.00 uur).
door Webredactie | okt 29, 2021 | VNG Utrecht Nieuws
De aanwezigheid van beschermde diersoorten op een locatie waar gebouwd, verbouwd of verduurzaamd moet worden, kan voor gemeenten een behoorlijke impact hebben op de voortgang van een project. Het soortenmanagementplan (SMP) biedt de mogelijkheid die impact te beperken. Daardoor kunnen procedures sneller worden doorlopen en wordt op kosten bespaard. De provincie Utrecht informeert gemeenten actief over de mogelijkheden.
Veel gemeenten staan voor grootschalige renovatie-, verduurzamings-, sloop- en bouwprojecten. Daarmee geven zij bijvoorbeeld invulling te geven aan de klimaatdoelstellingen of proberen ze de druk op de woningmarkt wat te verlichten.
Bij dergelijke projecten heeft een gemeente vaak te maken met de aanwezigheid van beschermde soorten zoals vleermuizen, gierzwaluwen, huismussen, maar ook rugstreeppadden en zandhagedissen. De Wet natuurbescherming verbiedt het doden van deze soorten, maar ook het wegnemen van hun verblijfplaatsen. Om dit uit te sluiten moet ecologisch onderzoek gedaan- en vervolgens maatregelen genomen worden.
Daarmee kan de aanwezigheid van beschermde soorten een behoorlijke impact hebben op een project, met hoge onderzoekskosten en lange procedure- en doorlooptijden. Uiteindelijk kan dit resulteren in een uitgestelde planning, hoge kosten en nog meer onderzoek. En is het nog maar de vraag of dit alles leidt tot een adequate bescherming van de biodiversiteit op de locatie van het te ontwikkelen project.
Dat laatste geldt ook voor de gemeentelijke Transitievisie Warmte, die dit jaar verplicht opgesteld moet worden. Welswaar krijgt daarmee de verduurzamingsambitie handen en voeten, maar de plannen voorzien vaak niet in de (verplichte) bijbehorende bescherming van kwetsbare soorten.
Gebiedsgerichte aanpak
Omdat deze wetgeving voor iedereen geldt (dus naast gemeente, woningcorporaties en ontwikkelaars óók voor individuele inwoners) ontstaat een veelheid aan onderzoeken en aanvragen. Om dit te bundelen en eenvoudiger te maken is het soortenmanagementplan (SMP) bedacht. Een SMP bestaat uit een groot natuuronderzoek, een plan van aanpak hoe om te gaan met beschermde soorten en natuurinclusieve ontwikkelingen.
Het SMP staat voor een gebiedsgerichte aanpak met een 10-jarige ontheffing, waardoor procedures sneller doorlopen kunnen worden en op kosten wordt bespaard. Daardoor kan sneller gebouwd en gerenoveerd worden dan nu, voor een fractie van de kosten. Dit zijn de voordelen van een SMP:
- Provinciale subsidie die afhankelijke van de specifieke situatie kan oplopen tot ruim €100.000;
- Na verlening gebiedsgerichte ontheffing een verkorte proceduretijd en minder legeskosten ten opzichte van afzonderlijke projecten;
- 10 jaar zekerheid bij ecologische en juridische procedures, geen vertragingen met als resultaat sneller bouwen en renoveren;
- Vermindering van de benodigde onderzoeksinspanning en lagere kosten;
- Meer project flexibiliteit en duidelijkheid voor de gemeente en gebruikers;
- Ontwikkelkansen voor soorten, door effectieve mitigatie en compensatie en biodiversiteitsverhoging;
- Gezonde groene leefomgeving voor natuur en mens;
- Compatible met de Omgevingsvisie provincie Utrecht 2021 en de toekomstige Omgevingswet.
Breder onder de aandacht
In Utrecht heeft een aantal gemeenten inmiddels al een SMP (Zeist, Wijk, Amersfoort en Utrecht voor de gemeentelijke gebouwen), Leusden is de pilot gemeente voor het pre-SMP en een aantal gemeenten heeft een aanbesteding lopen voor een SMP (zoals Houten en Bunnik).
Toch wil de provincie Utrecht het SMP breder onder de aandacht van de Utrechtse gemeenten brengen. Zo is er een SMP-introductiefilmpje voor gemeenten opgesteld. Ook kan contact worden opgenomen met de provincie via het e-mailadres wnb@provincie-utrecht.nl. Zij biedt de mogelijkheid om samen met u het stappenplan naar een succesvol SMP door te nemen, inclusief vervolgmogelijkheden en de verschillende opties voor subsidie.
In de tussentijd kunt u hier ook wat extra informatie vinden:
door Webredactie | okt 18, 2021 | VNG Utrecht Nieuws
De voorlopige uitkomsten herverdeling van het Gemeentefonds is een extra aanslag op deze
al verzwakte financiële positie van de Utrechtse gemeenten. Het overgrote deel ervan wordt namelijk fors benadeeld.
Dat valt te lezen in een brief van alle 26 Utrechtse burgemeester aan minister Ollongren van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de Tweede Kamer en de formateurs. De burgemeesters wijzen erop dat de gemeentelijke positie de afgelopen jaren al danig is verzwakt door de wijze waarop het Rijk is
omgesprongen met decentralisaties van taken, wetgeving en de financiering daarvan.
De voorgenomen herverdelingsoperatie gaat daar geen soelaas in bieden. Integendeel. De meeste Utrechtse gemeenten gaan er opnieuw op achteruit. “Het overgrote deel van de Utrechtse gemeenten is fors nadeel-gemeente geworden, het merendeel voor het maximale kortingsbedrag! Een belangrijke oorzaak is dat in de herverdelingswijze teveel nadruk is gelegd op het gemiddelde inkomen in plaats van de specifieke aandachtsgroepen die het kostenpatroon voor de gemeente feitelijk veroorzaken. Daarmee krijgen gemeenten met een lager gemiddeld inkomen een hogere bijdrage. Aangezien het gemiddeld inkomen in de regio Utrecht hoger ligt dan landelijk, heeft dat bij de herverdeling onmiskenbaar geleid tot een nog grotere korting. Echter de problematiek is in de praktijk niet anders dan bij andere
gemeenten!”
Systeemwijziging nodig
Het Rijk lijkt gemeenten te vragen zelf haar schaarste te verdelen in de wetenschap dat het
beschikbare budget structureel ontoereikend is voor de gemeentelijke taken. Maar dat is geen oplossing, vinden de burgemeesters. Er is een systeemwijziging nodig.
“De omvang van budgetten moet passen bij de maatschappelijke landelijke en lokale opgaven en uitdagingen. Dat betekent niet het herverdelen van tekorten, maar aanvullen tot wat nodig is. Ook geen incidentele onzekere, maar structurele toereikende budgetten. Het bestaand financieel instrumentarium en de spelregels moeten hierop aangepast worden. Zoals de ROB stelt mogen het Gemeentefonds en decentralisaties niet als duizenddingen-doekjes gebruikt blijven worden voor diverse vraagstukken in het openbaar bestuur.”
Nu de onderhandelingen tussen rijk en VNG niet tot resultaat lijken te leiden nemen de Utrechtse gemeenten zelf het initiatief.” Vanuit onze eigen verantwoordelijkheid én om voldoende druk op dat onderhandelingsproces te houden benadrukken wij dat we pas bereid zijn om afspraken te maken over nieuwe ambities (o.a. beschermd wonen en maatschappelijke opvang, inburgering en onderwijshuisvesting) wanneer er duidelijke afspraken zijn tussen VNG en het Rijk over de onderlinge verhoudingen en de structurele toereikende financiering.”
door Webredactie | okt 14, 2021 | VNG Utrecht Nieuws
‘Maatschappelijke impact van de coronapandemie in de provincie Utrecht’, luidt de titel van de nieuwe jaarlijkse special van de Staat van Utrecht special die op 14 oktober is gepubliceerd. Daaruit blijkt dat ook de provincie Utrecht bepaald niet ongeschonden uit de strijd is gekomen. Om de effecten van de coronacrisis te kunnen opvangen is dan ook een integrale herstelaanpak nodig. Dat betekent werk aan de winkel. Zowel voor verschillende disciplines en vakgebieden als voor vertegenwoordigers van verschillende lagen van de samenleving. Van overheid en wetenschap tot maatschappelijke partners en (ervaringsdeskundige) burgers.
Zo kwamen van begin 2020 tot eind augustus 2021 in deze provincie ruim 1.300 mensen te overlijden door het virus en werden 150.000 positieve testuitslagen afgegeven. Eind augustus 2021 was in de provincie Utrecht 62% van de inwoners volledig gevaccineerd. Er zijn tussen maart 2020 en juni 2021 in Nederland 320.000 operaties minder uitgevoerd dan normaal.
Het zijn kille cijfers bij een crisis die op alle niveaus en in alle lagen van de bevolking zijn sporen heeft achtergelaten. “Van alle levensgebieden, is de impact die COVID-19 op de (lichamelijke en geestelijke) gezondheid van inwoners heeft het meest ingrijpend te noemen”, zo staat in de special.
Geen ramp na de ramp
Nu we weer durven kijken naar het einde van de crisisperiode moet er nu concreet aan herstel gewerkt worden. Maar de vraag is: door wie? En wat zijn de aandachtspunten? Om met het goede nieuws te beginnen: op basis van kennis hoe een samenleving een zware crisis verwerkt, kan gesteld worden dat de gunstige economische vooruitzichten van medio 2021 waarschijnlijk zullen verhinderen dat er zich een zware ‘ramp na de ramp’ gaat voltrekken.
Desondanks vraagt de complexiteit van de huidige crisis, die raakt aan zoveel levenssferen tegelijkertijd, volgens deskundigen om een integrale herstelaanpak. “Dat betekent dat er zowel voor verschillende disciplines en vakgebieden werk aan de winkel is, als voor vertegenwoordigers van verschillende lagen van de samenleving. Van overheid en wetenschap tot maatschappelijke partners en (ervaringsdeskundige) burgers.”
Aandachtspunten
In de special is een aantal aandachtspunten voor herstel geformuleerd. Zo zijn de gezondheidsproblemen voorlopig nog niet van de baan. “De komende periode zal rekening gehouden moeten worden met het feit dat er voor velen sprake zal zijn van fysieke en/of mentale ziektelast als gevolg van COVID-19 en de bijbehorende crisismaatregelen.”
De relatief gunstige economische uitgangspositie geeft reden tot optimisme. “Het feit dat er landelijk, maar ook regionaal gunstige berichten zijn over de verwachte economische groei in de komende twee jaar, geeft aanleiding om voorzichtig optimistisch te zijn over het kunnen plegen van herstelactiviteiten.”
De special signaleert verder een relatief positieve houding ten aanzien van de versnelling van de duurzaamheidsopgaven. “De inwoners van de provincie Utrecht lijken over relatief veel positieve energie te beschikken waar het gaat om sociaal inclusief ondernemen, duurzaamheid en ‘eerlijke’ economie.”
Thuiswerken is overigens niet voor iedereen even gunstig. “Mannen blijken bijvoorbeeld gemiddeld beter te gedijen bij thuiswerken dan vrouwen, mede doordat ze relatief vaker een eigen werkplek in huis hebben en zich minder belast voelen door de aanwezigheid van jonge kinderen in huis.”
Kantoor blijft lokken
Al te positief over thuiswerken moeten we niet worden, zo blijkt. “Het kantoor lokt straks misschien toch meer dan gedacht. Ook al blijkt uit diverse onderzoeken dat veel kantoorwerkers in de toekomst vaker thuis te willen werken, is het belangrijk om de waarschuwing van het Sociaal en Cultureel Planbureau in ogenschouw te nemen, waarin gesteld wordt dat voorspellingen hieromtrent uiteindelijk niet heel realistisch kunnen blijken te zijn. Voor veel werknemers kan het gevoel steeds sterker gaan spelen dat zij het liefst wel op de werkplek zelf aanwezig willen zijn.”
Tot slot is er herstel nodig bij (leefstijl) interventies. “Er zal opnieuw geïnvesteerd moeten worden om door de coronacrisis ‘afgebroken’ interventies vanuit het sociale domein weer op gang te brengen.” Speciale aandacht moet daarbij worden besteed aan ouderzorg. “De ouderen in onze samenleving hebben in de eerste periode van de coronacrisis zichtbaar erg veel leed ondervonden.”
door Webredactie | okt 13, 2021 | VNG Utrecht Nieuws
Op vrijdag 10 december, van 11.30 – 12.30 uur, praat de Utrechtse wethouder en VNG-bestuurder Eelco Eerenberg geïnteresseerde wethouders Jeugd bij over de stand van zaken rondom de Hervormingsagenda Jeugd. Dit gebeurt in een speciale BJ42-bijeenkomst (het bestuurlijk netwerk van de 42 Jeugdhulpregio’s).
Eerenberg is wethouder Gezondheid en Jeugd van de gemeente Utrecht en als lid van de VNG-commissie voor Zorg, Jeugd en Onderwijs landelijk eindverantwoordelijk namen de VNG voor de jeugdhulp.
De bijeenkomst, die wordt georganiseerd door de VNG, volgt op de uitspraak van de arbitragecommissie en de afspraak tussen Rijk en VNG over 1,3 mld compensatie voor gemeenten voor de tekorten op jeugd voor het jaar 2022. Daarmee is volgens de VNG een belangrijke mijlpaal bereikt in het jeugddossier.
Rijk en VNG hebben in dat kader uitgesproken dat naast een oplossing voor dit financiële probleem ook van belang is om de jeugdhulp en het stelsel inhoudelijk te verbeteren en dat te doen binnen houdbare financiële kaders. Hiervoor wordt in samenwerking met partners in het veld (instellingen, cliënten en professionals) een Hervormingsagenda opgesteld voor de jaren 2022 – 2028. Deze termijn biedt ruimte om grote stappen te zetten.
Uiterlijk in het eerste kwartaal van 2022 dient de agenda te zijn opgesteld en dit biedt ook de basis voor de afspraken tussen VNG en Rijk voor de financiering vanaf 2023. Voor meer informatie zie: https://vng.nl/artikelen/hervormingsagenda-jeugd.
Geïnteresseerde wethouders kunnen zich aanmelden via BJ42@vng.nl.
door Webredactie | okt 4, 2021 | VNG Utrecht Nieuws
Algemeen directeur Leonard Geluk van de landelijke VNG wil volgende maand weer een aantal (digitale) gesprekken met Utrechtse bestuurders voeren. Op maandag 8 november komt Geluk graag in gesprek met burgemeesters. Donderdag 11 november wil hij gesprekken voeren met wethouders Jeugd over de Hervormingsagenda Jeugd.
Van de burgemeesters wil Geluk te horen krijgen wat er allemaal leeft en speelt op lokaal niveau en wat zij willen meegeven aan de VNG. Ook praat hij de burgemeesters graag bij over waar de VNG mee bezig is.
Het gesprek met de wethouders Jeugd zal vooral gaan over de Hervormingsagenda Jeugd. Vragen die daarbij aan de orde komen zijn:
- Wij staan als gemeenten aan de lat op sturing te geven op de uitvoering van de jeugdhulp. Wat moeten hierin verbeteren?
- Een grote vraag is de gewenste reikwijdte van de jeugdhulp en de inzet van preventie jeugdhulp. Hoe kan dit worden verbeterd? Wat moet hiervoor landelijk, regionaal en lokaal gebeuren?
- De hervormingsagenda zal een actieagenda moeten zijn: welke punten kunnen volgens u niet ontbreken in de agenda en hoe kunnen we dat realiseren?
De gesprekken vinden plaats via Teams van 19.30 tot 20.45 uur en worden behalve met Utrechtse bestuurders ook gevoerd met bestuurders uit Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel en Gelderland. Omdat de groepsgrootte beperkt is tot maximaal 15 deelnemers is er ruimte voor twee of drie bestuurders per regio.
U kunt zich aanmelden voor een van beide ontmoetingen bij Pim Bannink van de VNG Utrecht, via p.bannink@vngutrecht.nl, onder vermelding van naam, functie en e-mailadres.
Let op: aanmelden is mogelijk tot 20 oktober. Deelnemers ontvangen op een later moment via het directiesecretariaat van de landelijke VNG een uitnodiging voor de Teams meeting.