door Webredactie | feb 27, 2025 | VNG Utrecht Nieuws
De landelijke VNG wil gemeenten in de provincie Utrecht graag attenderen op twee specifieke netwerken: het Gemeentelijk Netwerk Natuur en Groen (GNNG) en het Ambtelijk Netwerk Landelijk Gebied (ANLG). Aan gemeentesecretarissen het verzoek om deze netwerken in de gemeentelijke organisatie over het voetlicht te brengen.
De netwerken maken onderdeel uit van het Team Leefomgeving van de VNG en richten zich op een aantal dossiers in het fysieke domein.
Bij het GNNG komen thema’s aan bod zoals de EU-natuurherstelverordening, de basiskwaliteit natuur (BKN), soortenmanagementplannen (SMP’s), ecologisch bermbeheer, data&monitoring van biodiversiteit en natuurinclusief bouwen.
Het ANLG behandelt onderwerpen als stikstof, gewasbescherming, het vervolg van het Nationaal Programma Landelijk Gebied, innovatie stalsystemen en grondbeleid.
Kennisuitwisseling
Beide netwerken richten zich op kennisuitwisseling. Enerzijds bieden zij gemeenten informatie en kennis van de VNG aan, anderzijds stellen zij de leden op de hoogte van actualiteiten op onder andere rijks- en Europees niveau.
De netwerken helpen bovendien de standpuntbepaling van de VNG vorm te geven, de lobbyinzet richting het rijk te voeden en de activiteiten van de vereniging aan te scherpen op basis van behoeften van de leden.
- Bent u geïnteresseerd om (agenda)lid te worden van het Gemeentelijk Netwerk Natuur en Groen? Stuur dan een mail naar Christine.vanZuijlen@vng.nl. De eerstvolgende bijeenkomst is gepland op: 27 maart 2025.
- Bent u geïnteresseerd om (agenda)lid te worden van het ambtelijk netwerk landelijk gebied? Stuur dan een mail naar flore.vesseur@vng.nl. De eerstvolgende bijeenkomst is gepland op: 6 maart 2025
door Webredactie | feb 21, 2025 | VNG Utrecht Nieuws
De landelijke VNG heeft in een ledenbrief gemeenten opgeroepen zich actief in te zetten voor haar campagne om het zogeheten ‘financiële ravijn’ te voorkomen. “Dit ravijn komt inmiddels gevaarlijk dichtbij en er staat veel op het spel voor gemeenten en hun inwoners. Het is daarom noodzakelijk om de financiële problemen van gemeenten opnieuw met kracht onder de aandacht te brengen.”
Sinds 10 februari en tot 26 maart voert de VNG via (social) media campagne om de negatieve gevolgen van het financiele ravijn zichtbaar te maken. Elke week staat een ander thema centraal met gemeentefinanciën als rode draad.
Ledenbijeenkomst
Op 11 maart vindt het Overhedenoverleg plaats. In dat kader zal VNG-voorzitter Sharon Dijksma de financiële zorgen van gemeenten bespreken met vertegenwoordigers van het kabinet. Op basis van de uitkomsten van dat overleg wordt tijdens een ledenbijeenkomst op 21 maart met alle gemeenten een gezamenlijke koers bepaald. Deze ledenbijeenkomst vindt plaats op vrijdag 21 maart van 11.00 tot 13.00 uur in het VNG-bureau in Den Haag.
De VNG sluit de campagne af op 26 maart en wil die dag met een grote afvaardiging van gemeenten aanwezig zijn op de tribune bij het debat in de Tweede Kamer.
Hoe kunnen gemeenten helpen?
Gemeenten hebben volgens de VNG 342 verhalen te vertellen en vraagt haar leden daarom Tweede Kamerleden, met name die van de coalitiepartijen, te benaderen – bijvoorbeeld via e-mail – om de financiële problemen en de gevolgen daarvan voor de inwoners te delen. Daarnaast is het verzoek om de financiële problemen onder de aandacht te brengen bij lokale en regionale media.
door Webredactie | feb 15, 2025 | VNG Utrecht Nieuws
Koos Janssen, oud-burgemeester van Zeist, is in Baarn begonnen met zijn verkenning van de politieke en bestuurlijke ruimte voor de coalitie om verder te gaan. Als onafhankelijk adviseur voert hij daarover gesprekken met alle politieke fracties in de gemeenteraad.
De vier coalitiepartijen GroenLinks, VoorBaarn, PvdA en D66 vormen al een jaar geen meerderheid meer. Bij de verkiezingen in 2022 haalden zij samen nog twaalf van de negentien zetels in Baarn, maar daarvan zijn er nu nog maar acht over.
Om een bestuurscrisis te voorkomen is de hulp van Janssen ingeroepen. Hij moet in gesprekken met alle fracties verkennen of er afspraken kunnen worden gemaakt om het gemeentebestuur verder te kunnen laten werken. Voor het advies zal met name gekeken worden naar de gedeelde verantwoordelijkheid ‘met het oog op belangrijke raadsbesluiten’, zoals over de meerjarenbegroting 2026-2029.
Janssen zal zijn advies aan de gemeenteraad presenteren. De partijen hopen dat vervolgens tijdens de raadsvergadering op woensdag 26 maart 2025 te kunnen bespreken.
door Webredactie | jan 16, 2025 | VNG Utrecht Nieuws
De provincie heeft twee gebieden aangewezen waar windmolens gebouwd moeten gaan worden. windenergie mogelijk te maken. De gebieden liggen in de gemeenten Stichtse Vecht en Oudewater/Montfoort. De betreffende gemeenten tonen zich verbijsterd.
De provincie Utrecht werkt samen met de regio’s aan betaalbare en duurzame energie voor alle inwoners. Het gezamenlijke doel is om in 2030 voldoende duurzame energie op te wekken, zoals door Provinciale Staten en gemeenteraden is vastgesteld. In de regio U16 zijn door gemeenten al veel plannen voor zonne- en windenergie uitgewerkt.
Extra inzet nodig
Toch is extra inzet nodig om dit doel te halen, aldus de provincie. Daarom heeft zij twee gebieden aangewezen voor de ontwikkeling van windenergie: Stichtse Vecht (gebied 43: ten noorden van Loenen a/d Vecht tussen het kanaal en de Vecht) en Oudewater/Montfoort (gebied 8: ten zuiden van de A12 langs het spoor ten noorden van Papekop). In deze gebieden zal de provincie Utrecht zelf de vervolgstappen zetten om na zorgvuldige participatie en verdiepende onderzoeken windenergie mogelijk te maken.
Hoewel het besluit om deze gebieden aan te wijzen niet eenvoudig is, stelt de provincie het als haar verantwoordelijkheid te zien om bij te dragen aan een duurzame toekomst. “We beseffen dat dit besluit lokaal vragen kan oproepen. Daarom gaan we in de gebieden hierover in gesprek.”
Gemeenten zijn verbijsterd
In de gemeenten die het betreft is met verbijstering gereageerd op het voornemen. “Uiteraard werken wij op geen enkele manier mee aan dit provinciale traject”, laat wethouder Dick Polman van Stichtse Vecht weten aan RTV Utrecht Zijn collega Bas Lont in Oudewater is teleurgesteld en bezorgd. “Dit besluit voelt onrechtvaardig.”
Oudewater en Stichtse Vecht zeggen met hun keuze voor zonnevelden wel degelijk verantwoordelijkheid te nemen bij het opwekken van duurzame energie. “Daar ging de provincie mee akkoord” zegt wethouder Polman. “Wij vinden het daarom onacceptabel dat de provincie eenzijdig de Regionale Energie Strategie-afspraken doorkruist en de keuze van de gemeenteraad negeert.”
‘Geen plek’
Volgens de wethouder van Stichtse Vecht is er simpelweg geen plek voor windenergie in zijn gemeente. “Dat is altijd de duidelijke boodschap geweest. Stichtse Vecht verzet zich tegen de komst van windturbines op haar grondgebied en zal gebruik maken van alle mogelijkheden daartoe.”
Het besluit van de provincie baart Oudewater zorgen. De gemeente vreest dat de plannen voor windenergie de komst van het zonneveld vertragen en het doel voor duurzame energie opwek mogelijk niet meer op tijd wordt gehaald.
door Webredactie | jan 15, 2025 | VNG Utrecht Nieuws
Alle Utrechtse gemeenten hebben een sluitende begroting voor 2025 vastgesteld. Dat meldt de provincie Utrecht op haar website. Wel blijven er zorgen over de financiële toekomst. Om ook in 2026 en de daarop volgende jaren weer een sluitende begroting vast te kunnen stellen zullen gemeenten dan ook op korte termijn maatregelen moeten treffen.
Veel gemeenten hebben alleen een sluitende begroting kunnen bereiken door te bezuinigen. In totaal bedragen deze bezuinigingen voor 2025 ruim 50 miljoen euro. Voor de toekomst is dat niet voldoende; vooral de kosten in het sociaal domein zullen naar verwachting de komende jaren verder oplopen.
De oorzaak ligt volgens de provincie, naast de stijgende uitgaven in het sociaal domein, ook in het feit dat het Rijk de uitkeringen voor de gemeenten in 2026 met ruim 2 miljard euro verlaagd. “Deze verlaging, het ravijnjaar, is overduidelijk zichtbaar in alle 26 begrotingen van de Utrechtse gemeenten.”
Gedeputeerde financieel toezicht Has Bakker: “Deze ontwikkeling zien we al enige tijd aankomen en die is zorgelijk. In de toezichtbrieven die we hebben gestuurd geven we aan begrip te hebben voor de financiële uitdagingen. Gelukkig zien we dat gemeenten al hard aan de slag zijn met maatregelen. In IPO (Interprovinciaal Overleg)-verband zetten wij ons in om ervoor te zorgen dat gemeenten voldoende middelen van het Rijk krijgen om hun taken goed uit te kunnen voeren.”
door Webredactie | jan 15, 2025 | VNG Utrecht Nieuws
Een nooit vertoond aantal van 225 wethouders is in het afgelopen jaar tijdelijk of definitief teruggetreden. Politieke vertrouwensbreuken, persoonlijke- (aandacht voor gezin en familie, pensionering) én gezondheidsredenen waren de belangrijkste valfactoren.
Dit blijkt uit het Wethoudersonderzoek 2024 dat in opdracht van Binnenlands Bestuur is uitgevoerd door De Collegetafel. Sinds 2002 zijn er jaren waarin een groter aantal wethouders tussentijds tijdelijk of definitief stopten, maar omdat er in 2024 geen wethouders tijdelijk of definitief aan het einde van hun ambtstermijn kwamen vanwege herindeling van hun gemeente scoorde 2024 het hoogste aantal tijdelijk of definitief teruggetreden wethouders ooit.
44 wethouders stopten vanwege persoonlijke redenen.Gezondheidsredenen voerden 38 wethouders aan voor hun vertrek. Als oorzaken werden genoemd ziekte, oververmoeidheid, een gebrek aan energie en te zware fysieke en mentale belasting. Na een politieke vertrouwensbreuk vertrokken 94 wethouders tijdelijk of definitief. Met dat aantal scoort het jaar 2024 een achtste plek op de jaarranglijst van politieke valpartijen, aldus DeCollegetafel Ter vergelijking: in het recordjaar 2004 kwamen er 157 wethouders tijdelijk en/of definitief ten val vanwege een politieke vertrouwensbreuk.
Jeroen van Gool, directeur van de Wethoudersvereniging, noemt op de website van de NOS het aantal van 225 vertrokken wethouders zeer zorgwekkend. De taken van een wethouder zijn de laatste jaren alleen maar uitgebreid, zegt hij. “Maar het aantal wethouders is niet meegegroeid. De ondersteuning is niet meegegroeid. Zestig tot zeventig uur per week werken is de norm geworden. Dat elastiek knapt op een gegeven moment.”