door Webredactie | dec 11, 2020 | Terugblik, VNG Utrecht Nieuws
Op vrijdag 11 december 2020 hield VNG Naleving in samenwerking met de VNG Utrecht online een bestuurlijke bijeenkomst over zorgfraude. Aan de orde kwam onder andere het onderzoek dat VNG Naleving heeft laten uitvoeren naar de aard van zorgfraude binnen de Wmo 2015 en Jeugdwet, genaamd: ‘Een wereld te winnen’. Dit onderzoek is in september gepubliceerd.
Tijdens de bijeenkomst verzorgde VNG Naleving een presentatie over het onderzoek zorgfraude en ging zij het gesprek aan met de deelnemers. Deze leverden de nodige input voor verdere discussie. Ook werd een aantal mooie initiatieven besproken, zoals de business case voor het inrichten van toezicht en handhaving van de gemeente Tilburg.
Adviseur Ila van Wijk, die zelf ook een presentatie hield, biedt namens VNG Naleving gemeenten ondersteuning aan bij het verder oppakken van de diverse initiatieven ter bestrijding van zorgfraude. Daarvoor, en voor meer informatie over het onderzoek naar zorgfraude en de businesscase, kunt u contact met haar opnemen via ila.vanwijk@vng.nl.
door Webredactie | nov 20, 2020 | Terugblik, VNG Utrecht Nieuws
Tijdens het digitaal gehouden Najaarscongres 2020 van de VNG Utrecht is het Utrechts Aanbod gepresenteerd. Daarin geven de provincie, gemeenten, het bedrijfsleven en kennisinstellingen aan hoe zij ‘de grote maatschappelijke opgaven van deze tijd’ samen met het nieuwe kabinet invulling willen geven.
“De Utrechtse regio heeft het land veel te bieden en wil graag samenwerken met het nieuwe kabinet aan de grote maatschappelijke opgaven van deze tijd.” Zo typeerde Hans Oosters, commissaris van de Koning van de provincie Utrecht het Utrechts Aanbod, dat centraal stond in de forumdiscussie tijdens het congres.
Deelnemers aan het congres konden de uitzending van het Najaarscongres via Zoom volgen. Op twitter deed de VNG Utrecht daarnaast via haar account @vngutrecht live verslag van het programma.
Na het welkomstwoord van Sjors Fröhlich, burgemeester van gastgemeente Vijfheerenlanden, hield Maarten Divendal, voorzitter van de VNG Utrecht en burgemeester van De Ronde Venen, eerst een korte Algemene Ledenvergadering. Op de agenda stonden onder andere het Jaarverslag en de Jaarrekening van 2019 en de Begroting voor 2021.
Daarna gaf Leonard Geluk, algemeen directeur van de VNG een toelichting op diverse ‘Haagse ontwikkelingen’. Hij hield opnieuw een pleidooi voor een versterking van de financiële positie van gemeenten. De acties die de VNG en haar leden tot op heden hebben gevoerd, hebben nog onvoldoende resultaat. Geluk riep de deelnemers aan het congres daarom op om ook binnen de eigen politieke partij op te komen voor de belangen van de gemeenten.

Een blik achter de schermen van het Najaarscongres, dat voor het eerst digitaal werd gehouden
Utrechts Aanbod
Hans Oosters, commissaris van de Koning in de provincie Utrecht, opende de daaropvolgende forumdiscussie met een introductie van het Utrechts Aanbod.
Dit document is opgesteld in samenwerking met 33 gemeenten, het bedrijfsleven en kennisinstellingen uit de provincie. Het bevat de standpunten van de provinciale stakeholders op vijf thema’s die van belang zijn voor de toekomst van de regio Utrecht en de provincie daarom graag wel meegeven aan een volgend kabinet. Dan gaat om de thema’s wonen, werken, bereikbaarheid, groen en klimaat/energie.
In de weken voorafgaand aan het congres konden de Utrechtse gemeenten al reflecteren op de conceptversie van het Utrechts Aanbod. Via polls en een speciaal chatkanaal konden de kijkers tijdens de uitzending van het congres bijdragen aan de discussie.
Het forum stond onder leiding van presentator Elisabeth van den Hoogen. Gesprekspartners waren, naast Hans Oosters, Peter den Oudsten (waarnemend burgemeester Utrecht), Cees van Eijk (wethouder Amersfoort), Astrid van de Klift (gemeentesecretaris Veenendaal) en prof. dr. Anton Pijpers, collegevoorzitter van de Universiteit Utrecht, namens de triple helix. Judith de Vor (raadslid Oudewater) was helaas niet in staat tot deelname.
In het gesprek werd duidelijk dat de behoefte om gezamenlijk op te trekken richting ‘Den Haag’ breed wordt gedeeld. Of zoals Peter den Oudsten het typeerde: “Eenheid van bestuur is een voorwaarde om tot gezamenlijke groei te komen”.
Toekomst Openbaar bestuur
Aansluitend aan het openbare deel van het Najaarscongres werd in een besloten digitale omgeving verder gesproken over de Toekomst van het Openbaar Bestuur. Aanleiding is de zogeheten ‘Thorbeckebrief’, die Kajsa Ollongren, de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, eind 2019 naar de Tweede Kamer stuurde. Over de inhoud daarvan ging Chris Kuijpers, directeur-generaal Bestuur, Ruimte en Wonen van het ministerie van BZK het gesprek aan met provinciale, gemeentelijke en waterschapsbestuurders met ‘bestuurlijke organisatie’ in hun portefeuille.
Het Voorjaarscongres van de VNG Utrecht wordt gehouden op vrijdag 28 mei 2021. Gastgemeente is dan De Ronde Venen.
door Webredactie | feb 6, 2020 | Terugblik, VNG Utrecht Nieuws
De hoeveelheid data van gemeenten over hun inwoners is zo omvangrijk en privacygevoelig, dat daar tot op het hoogste bestuurlijke niveau aandacht voor moet komen. Nog beter zou het zijn als gemeenten op het gebied van informatiebeheer en -veiligheid intensief gaan samenwerken. “Als we elkaar opzoeken kunnen we het veel beter doen.”

Frans Backhuijs
Aldus burgemeester Frans Backhuijs van Nieuwegein, gespreksleider van de bestuurlijke bijeenkomst ‘Samenwerken in de informatiesamenleving’, die donderdag 6 februari 2020 werd gehouden in de raadzaal van het Stadshuis van Nieuwegein. Organisatoren waren de gemeente Nieuwegein en de VNG Utrecht.
Centraal op de bijeenkomst stond de vraag hoe gemeenten moeten omgaan met de voortschrijdende digitalisering van de samenleving. Die levert immers een enorme hoeveelheid informatie op over de meest uiteenlopende zaken. Data, die veelal privacygevoelig zijn, en daarom beschermd moet worden tegen ongewenste indringers. Maar dat is niet het enige, zo benadrukte Patricia Vogel, manager Samen Organiseren van VNG-Realisatie.
Verstrekkend en complex
“Data bieden gemeentebesturen tal van nieuwe mogelijkheden, maar brengen tegelijkertijd heel veel nieuwe uitdagingen met zich mee”, stelde zij. Hoe veelzijdig, verstrekkend én complex het vraagstuk van de informatiesamenleving is, blijkt wel uit het feit dat in amper een maand tijd de gijzeling van het computersysteem van de Universiteit van Maastricht, de kwetsbaarheid van Citrix, het stopzetten van het antifraudesysteem SyRI (Systeem Risico Indicatie) en te agressieve cookies op gemeentelijke websites in het nieuws kwamen.
“Het geeft wel aan dat er veel aan de hand is rond informatieveiligheid en -beveiliging”, aldus Vogel. “De gevaren zijn ook groot. Als gemeenten beschikken wij inmiddels over zoveel privacygevoelige informatie dat onze betrouwbaarheid in het geding is als die informatie in verkeerd handen dreigt te vallen.” Sinds 2013 beschikken de gemeenten daarom over een gemeenschappelijke informatiebeveiligingsdienst, die 24/7 bereikbaar is voor advies. “Dat maakt dat je lokaal niets meer hoeft te organiseren.”

Patricia Vogel
Lastendruk verlichten
Het is slechts een van de voordelen die het heeft voor gemeenten om in de informatiesamenleving gezamenlijk op te trekken. Vogel: “We kunnen bijvoorbeeld vele miljoenen besparen door samen diensten in te kopen. Door een contract voor mobiele telefonie centraal aan te besteden zijn we erin geslaagd 200 miljoen te besparen. Dat is gewoon geld verdienen. Geld, dat je nu lokaal voor andere zaken kunt gebruiken.”
Samenwerking leidt daarnaast tot betere oplossingen. Bijvoorbeeld ter verlichting van de administratieve lastendruk. Als gevolg van de drie decentralisaties in het sociaal domein zijn er erg veel administratieve lasten bijgekomen voor zorgaanbieders en gemeenten bijgekomen. Om die lastendruk te verlichten is het Ketenbureau i-Sociaal Domein in het leven geroepen. “Door het op deze wijze in een keer centraal in te richten halen we veel administratieve lasten bij gemeenten weg. Dat levert meer tijd en aandacht op voor de zorgdienstverlening.”
Common ground
Gemeenten hebben ook besloten om samen door te pakken met wat er ‘onder de motorkap’ moet gebeuren. Bij veel gemeenten is de digitale informatiehuishouding inmiddels danig verouderd. Veelal wordt gewerkt met losse softwarepakketten waarmee elke afdeling voor zich gegevens heeft opgeslagen. Uitwisseling van gegevens is gecompliceerd en er kunnen de nodige vraagtekens worden gezet bij de beveiliging ervan. Vogel: “Vernieuwing is heel hard nodig. Feitelijk moet het ICT landschap in zijn geheel hervormd worden. Dat zijn we nu aan het doen in het kader van het common ground project.”
Samenwerking loont, wil Vogel maar zeggen, zeker in een samenleving waarin informatie een steeds voornamere rol gaat spelen. “Dat belang strekt verder dan alleen de informatiespecialisten binnen uw gemeenten. Ook bestuurlijk moet iedereen doordrongen zijn van het feit dat informatie belangrijk is en samenwerking met andere gemeenten noodzakelijk is om de veiligheid en bruikbaarheid ervan te kunnen garanderen.”
- Klik hier voor de presentatie van Patricia Vogel.

Ruben Dood
Beleid versterken
Over de bruikbaarheid van de data sprak Ruben Dood, directeur dienstverlenging en informatieverstrekking bij het Centraal Bureau voor de Statistiek. Hij is onder andere verantwoordelijk voor de urban data centers die gemeenten helpen data in te zetten om hun beleid te versterken.
Het CBS heeft toegang tot alle overheidsdata en ontsluit die ook – in geanonimiseerde vorm – voor de buitenwacht. Dat gebeurt online via Statline en in de vorm van Open Data. Ook worden in opdracht van gemeenten aanvullende statistische diensten verleend.
Een relatief nieuwe loot aan de CBS-stam zijn de Urban Data Centers (UDC), waarvan de eerste in 2016 in Eindhoven werd gezet. Het betrof een samenwerking tussen het CBS en de gemeente, gericht op verbreding, verdieping en verbetering van de gemeentelijke statistieken door koppeling aan de CBS-data en – expertises.
De UDC’s zijn de meest uitgebreide vorm van dienstverlening die het CBS verzorgt. Daarnaast zijn er nog allerlei tussenvormen van data-allianties mogelijk. Zoals de data quickscan, het advies datagedreven werken, het advies datahuishouding, hulp bij uitvoering van projecten, toegang tot microdata en secure data services.
Inzicht en overzicht
Het biedt gemeenten inzicht en overzicht in de beschikbare data. Zij het dat hier wel een waarschuwing op zijn plek is. Dood: “Het CBS is en blijft onafhankelijk en werkt in alle openbaarheid. Ook als een uitkomst van onze data-analyse een gemeentelijk opdrachtgever niet zo goed uitkomt, zullen we die desondanks gewoon bekendmaken. Dat is voor gemeenten soms even wennen. Maar het inzicht dat ons werk oplevert maakt het meer dan waard.”
Een illustratief voorbeeld is in dat opzicht de city deal Zicht op ondermijning (www.zichtopondermijning.nl), in het kader waarvan gemeenten en het CBS de handen ineen hebben geslagen om zicht te krijgen op de effecten van ondermijning op bijvoorbeeld de woningmarkt en drugs gerelateerde criminaliteit.
Deze en andere voorbeelden onderstrepen volgens Frans Backhuijs hoe belangrijk het is voor gemeenten om samen te werken. “Als we elkaar vaker opzoeken, kunnen we het beter doen en vaak ook goedkoper. Eigenlijk is samenwerking in de hedendaagse informatiesamenleving gewoon onmisbaar.”
- Klik hier voor de presentatie van Ruben Dood.
door Webredactie | dec 19, 2019 | Terugblik, VNG Utrecht Nieuws
Weet u nog? Het was woensdag 9 januari 2019. En de VNG Utrecht trapte 2019 af met een feestelijke bijeenkomst om haar 100 jarig-bestaan te vieren. Sindsdien hebben we u het nodige kunnen bieden.
Via onze bijeenkomsten, congressen, nieuwsbrief en website werd u zinvolle informatie aangereikt en gaven we u hopelijk ook de nodige inspiratie. Daarnaast hebben we u in de gelegenheid gesteld om de interactie aan te gaan met elkaar en uw netwerk in het openbaar bestuur verder uit te bouwen.
Wij kijken terug op een geweldig jubileumjaar, waarin het nodige is gebeurd:
Een overzicht:
- 9 januari: Jubileumbijeenkomst VNG Utrecht 100 jaar in Kanaal 30 te Utrecht, met toespraken van Jan van Zanen en Jantine Kriens. Plus bijzonder optreden van de cabaretier Patrick Nederkoorn.
- 13 februari: bijeenkomst Meerjarenvisie VNG te Nieuwegein, i.s.m. landelijke VNG.
- 18 februari: aanbieden van het Manifest van de Utrechtse gemeenten aan Hans Oosters (C.v.d.K.) en leden Provinciale Staten (Statenzaal, Huis voor de provincie).
- 5 maart: lijsttrekkersdebat i.v.m. statenverkiezingen (foyer, Huis voor de provincie).
- 24 mei: Voorjaarscongres, Fort Honswijk, gastgemeente Houten, “Ruimte voor besturen”.
- 12 september: bijeenkomst ‘Ouderen aan zet’ over ontwikkelingen in de ouderenzorg, coproductie van de VNG Utrecht, het Netwerk Utrecht Zorg Ouderen (NUZO) en het kennisplatform Utrecht Sociaal. Dagvoorzitter: Anneke Dubbink; raadzaal van gemeentehuis Bunnik.
- 3 oktober: Seminar ‘De kunst van bereikbaarheid’, coproductie van de VNG Utrecht, Bouwend Nederland, VNO/NCW, MKB Midden Nederland en de gemeente Utrecht. locatie: ROC Midden Nederland, Nieuwegein. Sprekers o.a. Rob van Muilekom (GS) en Maxim Verhagen (Bouwend Nederland).
- 13 november: bestuurlijke bijeenkomst Klimaatakkoord, (stadshuis Nieuwegein) i.s.m. landelijke VNG
- 22 november: Najaarscongres “De grenzen van de informatiesamenleving”, gastgemeente Nieuwegein in het KWR Water Research Institute. Sprekers: Jantine Kriens, Frans Backhuijs, Maxim Februari, Brenno de Winter en Patrick van Domburg.
- 3 december: gesprek met het college van Gedeputeerde Staten.
En vanaf januari 2020 gaan we gewoon weer door. Wat ons betreft markeert het nieuwe decennium het moment om ons met volle energie en met nieuwe plannen op de toekomst te richten.
Hopelijk samen met u.
Tot slot: het secretariaat van de VNG Utrecht is van 20 december 2019 tot 6 januari 2020 niet bereikbaar.
door Webredactie | nov 22, 2019 | Terugblik, VNG Utrecht Nieuws
Gemeenten zullen tot op het hoogste bestuurlijke en ambtelijke niveau werk moeten gaan maken van hun digitale organisatie. “Digitalisering van de overheid raakt de economie, veiligheid en privacy, de rechtstaat en zelfs de democratie. Het is niet meer een kwestie van alleen bedrijfsvoering. Het is Chefsache.”
Die boodschap had Patrick van Domburg, burgemeester van IJsselstein voor de deelnemers aan het Najaarscongres 2019 van de VNG Utrecht. Het congres werd vrijdag 22 november gehouden bij het KWR Water Research Institute in gastgemeente Nieuwegein. Het plenaire deel van het congres stond geheel in het teken van de grenzen van de informatiesamenleving.
Algemene Ledenvergadering

Maarten Divendal
Voorzitter Maarten Divendal van de VNG Utrecht opende traditiegetrouw het congres en gaf direct het woord aan burgemeester Frans Backhuijs van gastgemeente Nieuwegein, die iedereen van harte welkom heette.
Tijdens de Algemene Ledenvergadering stemden de aanwezige leden onder andere in met de begroting voor 2020 en de benoeming van Maarten van Dijk en Anneke Dubbink in het bestuur van de VNG Utrecht. Verder werd Willemien de Graaf, gemeentesecretaris van Leusden, benoemd als lid van de kascommissie voor 2020. (klik hier voor het verslag)
Haagse zaken
Daarna besprak algemeen directeur van de VNG Jantine Kriens – de laatste keer voor haar afscheid – de ontwikkelingen rond diverse ‘Haagse zaken’. Zoals de stikstof-crisis en de PFAS-problematiek, waar inmiddels 70 procent van alle gemeenten mee te maken heeft.
Volgens Kriens duiden de op dat dossier ontstane problemen op een “interessant mechanisme, waar we in het openbaar bestuur veel last van hebben. Een kokertje ergens op in een ministerie bedenkt een norm en denkt totaal niet na over de uitvoering ervan in de praktijk. En als het dan vervolgens fout gaat, hebben we geen goed mechanisme met elkaar waarmee we escalatie weten te voorkomen.” Het was een wake-up call voor de VNG, aldus Kriens, en een onderstreping van de noodzaak om te werken aan een andere, meer directe relatie met het rijk.

Jantine Kriens
Problemen in de jeugdzorg
Vanzelfsprekend ging het ook over de problemen in de jeugdzorg. Een alarmerend rapport van Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd en de Inspectie Justitie en Veiligheid bracht de verantwoordelijk minister ertoe om opnieuw een stelselwijziging aan te kondigen, waarmee niet meer de gemeenten maar regionale samenwerkingsverbanden de verantwoordelijkheid voor een goede jeugdzorg zouden moeten krijgen.
Een typisch Haagse vlucht vooruit, aldus Kriens, die tot veel boosheid bij gemeenten leidde. “Je voert eerst een stelselherziening door, waarmee je alle problemen in één keer op het bordje van de gemeenten legt. Terwijl je weet dat het veld zelf heel erg versnipperd is, wat een rijksverantwoordelijkheid is, en terwijl je als rijk de randvoorwaarden niet goed hebt geregeld. Je weet dat de doelgroep in omvang toeneemt en toch voer je bezuinigingen door. Als het dan vervolgens niet goed blijkt te gaan, geef je de gemeenten de schuld en kondig je een andere aanpak aan. Maar zo werkt dat dus niet.”
Het was aanleiding voor de VNG om in actie te komen: maar liefst 150 wethouders bleken bereid om zichtbaar aanwezig te zijn bij het Kamerdebat over het inspectierapport. Dat bleek zinvol. De Tweede Kamer onthield zich van het gebruikelijke ‘gemeente bashen’ en er werd geld in het vooruitzicht gesteld om tot verbetering te komen. “Misschien moeten we dit wel veel vaker gaan doen.”

Jos Boere
Schat aan informatie
Na Jantine Kriens was het woord aan Jos Boere, plaatsvervangend directeur van KWR Water Research Institute. Hij gaf in zijn bijdrage het nodige inzicht in het werk van het KWR en het belang daarvan voor gemeenten. Bij het instituut blijkt een schat aan kennis, kunde en informatie over water en de relatie met gezondheid beschikbaar. Voor het bedrijfsleven en de industrie, maar zeker ook voor gemeenten, zo benadrukte Boere.

Ingrid van Lieshout
Op haar beurt zette Ingrid van Lieshout, projectleider van de Staat van Utrecht de gelijknamige database voor gemeenten in het spotlicht. “Je weg vinden in de informatiesamenleving. De Staat van Utrecht helpt graag mee.” Op de website is inmiddels een grote hoeveelheid kennis, informatie en statistiek te vinden over actuele ontwikkelingen rond twaalf beleidsthema’s in de 26 Utrechtse gemeenten. “Het is en blijft een pilot”, aldus Van Lieshout. “We willen dus graag feedback, ook van de gemeenten zelf. We willen horen of dit nu is wat bestuurders, beleidsmakers en maatschappelijke organisaties kunnen gebruiken.”
door Webredactie | nov 21, 2019 | Terugblik, VNG Utrecht Nieuws
De tijd die gemeenten gegeven is om te komen tot een Regionale Energie Strategie en daar ook nog eens de steun van bewoners voor te verwerven is te beperkt. Aldus diverse deelnemers aan de Bestuurlijke bijeenkomst Klimaatakkoord.

Marieke Schouten
Op de buitengewone Algemene Ledenvergadering van 29 november 2019 van de VNG staat het Klimaatakkoord op de agenda. Daarop vooruitlopend ging de VNG hierover het gesprek aan met bestuurders van de 26 Utrechtse gemeenten. Dat gebeurde tijdens een bestuurlijke bijeenkomst die in samenwerking met de VNG Utrecht op woensdag 13 november 2019 werd gehouden in het Stadshuis van de gemeente Nieuwegein.
De VNG wil bereiken dat het Klimaatakkoord gemeenten helpt bij de realisatie van hun eigen duurzaamheidsambities. Dat die ambities nodig zijn, benadrukte dagvoorzitter Marieke Schouten, wethouder Nieuwegein, in haar welkomstwoord nog maar eens. Zij bracht onder andere de effecten voor de provincie Utrecht in herinnering, zoals die in kaart zijn gebracht door het KNMI in het kader van de Klimaattop van 2018. “Er komt heel veel op ons af de komende decennia.”
Logisch dus dat bestuurders zich druk moeten maken over klimaatverandering en het opvangen van de effecten ervan. “Zelf vind ik de grootste uitdaging in dat verband: welk verhaal hebben wij te vertellen als bestuurders en hoe nemen we mensen daarin mee? Wat is het verhaal waar mensen zich in herkennen en waardoor ze ook in actie komen?”
Haalbaar en betaalbaar

Rik van der Linden
Rik van der Linden, wethouder Dordrecht, legde in zijn bijdrage aan de bijeenkomst nog eens uit waar het Klimaatakkoord volgens de VNG in feite over gaat (zie ook www.vng.nl/klimaatakkoord). “Het is het fundament waarmee we als gemeenten de komende 30 jaar mee aan de slag moeten gaan.” Hij gaf daarbij ook aan welke randvoorwaarden zijn gesteld.
Zo is het tempo van uitvoering afhankelijk van de vraag in hoeverre maatregelen haalbaar en betaalbaar zijn voor de samenleving. “Dat verklaart de keuze voor een stapsgewijze invoering met ruimte voor bijsturing.”
Ook moet de wettelijke vertaling van het Klimaatakkoord een gemeentelijke regierol mogelijk maken en moet er een vergoeding komen voor de verwachte stijging van de uitvoeringskosten voor gemeenten. “Daar wordt nu een Artikel 2 onderzoek financiële verhoudingswet voor ingezet. Het resultaat wordt in 2020 verwacht.”
Deadlines te krap
Vrijwel elke gemeente is inmiddels aan de slag gegaan met de uitwerking van het Klimaatakkoord in enerzijds een Regionale Energie Strategie en anderzijds een Transitievisie Warmte. Een van de deelnemers merkte daarover op de gestelde deadlines (RES in concept gereed in juni 2020, in maart 2021 definitief; Transitievisie: voor eind 2021 definitief) wel heel erg krap zijn.
Daarnaast zijn er de nodige knelpunten in relatie tot de ambitie van sommige gemeenten om te komen tot een lokaal Klimaatakkoord. “Dat raakt meer dan alleen het thema energie.” Ook de betrokkenheid van bewoners is een punt van zorg, zo bleek. Nog los van het gebrek aan ambtelijke capaciteit om het landelijke Klimaatakkoord op lokaal niveau een doorvertaling te geven.
Ten aanzien van de Transitievisie Warmte bleken er vooral zorgen te zijn over de positie en rol van de leveranciers. “Hoe gaan wij als gemeenten ervoor zorgen dat het warmtenet er is voor de inwoners en niet voor de leveranciers? De leveranciers zijn vooral op zoek naar de krenten uit de pap, waarna de gemeenten met de pap blijven zitten.”
De VNG herkent en erkent die zorgen, zo liet een van aanwezige beleidsmedewerkers weten. “We nemen dat mee in de discussie over de marktordening voor warmte.”
Ervaringen

Veel discussie was er over de betrokkenheid van de lokale bevolking. Een Woerdense bestuurder: “Wij hebben een wijk van het gas afgehaald. Dat moet je vooral doen, als je daarna niets meer voor elkaar wilt krijgen.” In Amersfoort hebben ze het anders aangepakt: “Wij zijn mensen gaan bevragen: we willen met u nadenken over hoe we uw woning nog kunnen verwarmen als die van het gas afgaat. Dat werkt beter.”
Dat bleek in Woerden uiteindelijk ook de manier: “Na die ene keer hebben we het andersom gedaan. We zijn naar de mensen toegegaan in de wijken. Bottom up werkt het echt beter.” Renswoude heeft inmiddels ook een wijk van het gas af gekregen. “Maar dat is mede gelukt omdat wij eigen woningbedrijf hebben. Dat maakt het allemaal net iets makkelijker.”
Een deelnemer uit Utrecht wees op zijn beurt op het verschil tussen nieuwbouw en bestaande bouw. “In nieuwbouw is van het gas af prima te regelen. De vraag is hoe we bestaande woningen van het gas kunnen afkoppelen zonder ze te slopen.”
Het zijn dit soort ervaringen die andere gemeenten kunnen helpen, aldus Rik van der Linden. “Het pad naar gasvrije wijken gaat ons nog veel leren. Grootste zorgen maak ik me niet over de wijken waarin mensen wonen die dit leuk vinden, maar over de wijken waar mensen wonen die zelf de puf niet hebben om hiermee bezig te zijn. Hoe betrekken we die hierbij? Dat is een lastige.”
Motie aangekondigd
Stuk voor stuk vragen die ongetwijfeld tijdens de BALV van de VNG aan de orde zullen komen, zo is de verwachting. Voor de volledigheid werd door Utrechtse Heuvelrug alvast een motie in het vooruitzicht gesteld. “Het Klimaatakkoord is niet amendeerbaar, maar we willen wel een motie indienen, waarin we aangeven dat we onze best zullen doen om voor het zomerreces met een concept-bod voor de RES te komen. Dat geeft ons twee raadsvergaderingen extra. Hopelijk krijgen we daar voldoende steun voor.”